Lähde mukaan museobussin kyytiin Mommilan kyläpuodille

24.4.2023 Matkailu

Hausjärven kunta, Lions Club Hausjärvi/Lukot ja VisitRiihimäki järjestävät yhteistyössä kaksi museobussikyytiä Mommilan kyläpuodille kesä-heinäkuun vaihteessa. Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus palata muistoissa vuosikymmenien taakse Ventoniemen museobussin kyydissä.

Mommilan Kyläpuoti on Hietoisten kylän entisen kyläkaupan tiloissa toimiva kesäkahvila – keidas keskellä hämäläistä maalaismaisemaa Hausjärvellä. Mommilan Kyläpuoti tarjoaa runsaasti nähtävää nostalgiannälkäisille sekä lähihistoriasta kiinnostuneille. Vanhan hämäläisen kyläkaupan tiluksille rakennettu kokonaisuus on noussut suosituksi vierailukohteeksi. Kesän uusin vetonaula on Puhelinkioskimuseo.

Uuden Puhelinkioskimuseon lisäksi Mommilan Kyläpuoti pitää sisällään mm. Suomen ensimmäisen ja ainoan Myymäläautomuseon, nostalgiaa tihkuvan Kahvila-baarin, 60-luvun Retro-kioskin ja tuhansia vanhoja pakkauksia ja purkkeja sisältävän Kyläkauppamuseon, jossa voi tehdä aikamatkan 1900‐luvun alun sekatavaraliikkeistä aina viivakoodiajan alkuun, 1980‐luvulle. Myymäläautomuseo-Martin uumenista löytyy mm. J. Karjalaisen lahjoittama korillinen yli 50-vuotista limonadia.

Museobussin aikataulut

Bussi 1 lähtee Ryttylästä Mommilaan perjantaina 30.6. klo 17. Reitin varrella pysähdytään seuraavasti: Ryttylä – Turkhauta – Oitti – kyläpuoti. Kyyti kyläpuodilta palaa samaa reittiä takaisin klo 19.30 alkaen (TÄYNNÄ!).

Bussi 2 lähtee Riihimäen matkakeskukselta Mommilaan perjantaina 7.7. klo 17. Reitin varrella pysähdytään seuraavasti: Riihimäki – Lempivaara – Hausjärven kirkko – kyläpuoti. Kyyti kyläpuodilta palaa samaa reittiä takaisin klo 19.30 alkaen (TÄYNNÄ!).

Molemmissa busseissa on mukana Taka-Hikiän Vaari Heikki Laine kertomassa Hausjärven historiasta matkan aikana. Kyytimaksu 5 euroa per henkilö (käteismaksu, mielellään tasaraha). Kyytimaksut lahjoitetaan Mommilanjärven suojeluun (Pro Mommilanjärvi ry).

Mikaela Moore

Viestintäsuunnittelija