Hausjärvellä jaettiin kunniamerkkejä ja palkittiin ansioituneita urheilijoita

27.2.2024 Liikunta

Hausjärven kunnanvaltuuston vuoden 2024 ensimmäinen kokous aloitettiin juhlallisissa merkeissä. Kokouksen alussa muistettiin Hausjärven pitkäaikaisia työntekijöitä Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan kunniamerkeillä ja palkittiin vuoden 2023 ansioituneet hausjärveläiset urheilijat.

Hausjärven kunnanvaltuuston vuoden ensimmäinen kokous aloitettiin Suomen tasavallan presidentin myöntämien Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan kunniamerkkien jakotilaisuudella. Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan kunniamerkkejä annetaan isänmaan palveluksessa ansioituneille kansalaisille. Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali SVR M I kunniamerkit saivat taloussuunnittelija Paula Palkia, lupavalmistelija Tuija Lohkovuori ja kiinteistövalvoja Janne Kylmälä yhteiskunnan eteen tehdystä työstä.

Vuoden Urheilijat 2023

Hausjärven kunta on palkinnut vuodesta 1963 alkaen menestyneitä urheilijoita monin eri tittelein. Tunnustuksen saajia ovat voineet ehdottaa urheiluseurat, yksittäiset kuntalaiset, lautakunnan jäsenet sekä liikuntasihteeri. Hausjärven hyvinvointijaosto valitsi vuoden 2023 tunnustuksien saajat ehdotusten perusteella.

Vuoden 2023 Vuoden Urheilijan palkinnon sai jousiampuja Maarit Väisänen. Vuoden 2023 menestyksenä Väisänen voitti MM-kultaa MM-sisäkisojen vaihtojousessa ja otti neljännen sijan MM-jousimetsästyksessä. Väisäsellä on myös useita SM-mitaleita vaihtojousessa. Seuraavaksi Väisänen tähtää tauluammunnan EM-kilpailuihin Saksaan.

Vuoden Nuoren Urheilijan palkinnon pokkasivat jalkapalloilijat Elias Riihelä ja Topias Töllinen. Riihelä voitti pronssia FC Lahden U17-jalkapallo​joukkueessa ja Töllinen pronssia Pallokerho Keski-Uusimaan U15-jalkapallojoukkueessa. Nuoret ovat esimerkillään kannustaneet muita nuoria liikunnan ja terveellisten elämäntapojen pariin.

Vuoden Seuratoimijan palkinnon sai Hausjärvi Hong Tae Kwon Do ry:n varapuheenjohtaja Tommi Grönholm. Grönholm on seuratoiminnan monialainen kehittäjä ja nostanut lajia laajasti näkyville muun muassa sosiaalisen median kautta. Kiitosta Grönholm on myös saanut onnistuneesta viestinnästä lehdistön ja median kanssa.

Vuoden Liikuntateko tunnustuksen sai Hausjärven urheilijoiden alueellinen hiihtovaikuttaja Hanna Vilhunen. Valmentajana toimiva Vilhunen on ollut järjestämässä hiihdon Lumilajeja opettajille-koulutusta ja hänen ansiostaan on nautittu myös erilaisista hiihto -tapahtumista. Vilhunen on vaikuttanut myönteisesti hiihdon edistämiseen, lisännyt liikunnan harrastamista ja tuonut myönteistä näkyvyyttä lajille.

Vuoden Sisupalkinnon sai parakouluratsastaja Jonna Aaltonen. Aaltonen on taistellut sisukkaasti korona-rokotuksesta aiheutuneen halvaantumisen kanssa. Aaltonen toimii ratsastusvalmentajana Erkylän Kartanon tallilla. Aaltonen on niittänyt kunniaa kansainvälisessä parakouluratsastuksessa saavuttaen kuusi arvokisamenestystä vuonna 2023. Aaltonen ja hänen ratsunsa Laxton For U tähtäävät seuraavaksi Pariisin paraolympialaisiin 2024.

Sydämelliset onnittelut kaikille palkituille!

Vuoden Urheilija: Maarit Väisänen (Jousiammunta)

Vuoden Nuori Urheilija: Elias Riihelä & Topias Töllinen (Jalkapallo)

Vuoden Seuratoimija: Tommi Grönholm (Taekwondo)

Vuoden Liikuntateko: Hanna Vilhunen (Hiihto)