Puhelinlangat laulaa, kun Hausjärven nuoret palaavat 90-luvulle uudessa musikaalissaan

11.1.2024 Nuoret

Piirustus Elmo Numminen, 9-luokka.

Oitin Juhlatalolla lauantaina 13. tammikuuta kello 16 saa ensi-iltansa nuorten musikaali Menneisyyden haamuhommat. Esityksen toteutuksessa on mukana lähes 80 nuorta ja koko Hausjärveläisen yhteisön perinteinen musikaaliproduktio toteutetaan jo 13. kerran.

Hausjärveläisten nuorten perinteinen musikaaliproduktio saa ensi-iltansa tulevana viikonloppuna. Kahden viikon ajan Oitin Juhlatalolla esitettävä Menneisyyden haamuhommat -musikaali tarttuu useampaan tärkeään digiajan teemaan: yhteyden pitämiseen, tärkeiden ihmissuhteiden huomioimiseen, läsnäoloon ja kuuntelutaitoon. Musikaalin tarina rakentuu kolmen sisaruksen menneisyydessä tapahtuneen välirikon ja sen korjaamisen ympärille.

Musikaali on käsikirjoitettu Hausjärven yläkoulun ja lukion käsikirjoitusryhmässä keväällä 2023. Nuoret saivat tehtäväkseen käsikirjoitusvaiheessa haastatella henkilöitä jotka ovat eläneet 1990-luvulla. Käsikirjoitusryhmä rakensi kunnianhimoisesti tarinan kahden aikakauden väliin niin, että nykyisyydestä menneeseen palaavat hahmot seuraavat itseään 90-luvun maailmassa ja toisinpäin.

Rappiokomediallisessa musikaalissa leikitellään nostalgialla, 90-luvun lankapuhelimilla ja huomataan, että muoti oli silloin lähes samanlaista kuin nykypäivänä. Yksi selvä ja keskeinen muutos verrattuna 30 vuoden takaiseen maailmaan ovat puhelimet.

”Millaista vapautta olikaan elää tavoittamattomissa langallisessa maailmassa, jossa yhteyden pitäminen vaati jalkalihaksia, jos halusi nähdä kavereita.” kertoo ohjaaja Rosa Autio.

Musikaalissa kuullaan hittejä Adelesta Juice Leskiseen. Musiikista vastaa Hausjärven yläasteen ja lukion musiikinlehtori Jukka Palonen ja käsikirjoittajien sekä musikaalin ohjauksesta Rosa Autio. Musikaalissa on mukana esiintyjiä, bändi, taustalaulajia, puvustajia, maskeeraajia, lavastajia, ääni- ja valotekniikkaa. Musikaali toteutetaan yhteistyössä Riihimäen Hyrian media-alan opiskelijoiden kanssa. Musikaalin tuottaa vanhempainyhdistys Hausjärven Yläkoulun ja Lukion tuki ry. Tukijoina ovat Hausjärven kunta ja laaja joukko paikallisia toimijoita ja yrityksiä.

”Musikaaliproduktiot ovat ikimuistoisia ja ilahduttavia matkoja Hausjärven yhteisöllisyyden voimaan, josta saamme olla hyvin ylpeitä.” kertoo ohjaaja Rosa Autio.

Tarina:

Jari, Markku ja Ilona ovat aikuisia sisaruksia, joiden menneisyys kummittelee heille edelleen vuonna 2024. Jarin elämä on lähtenyt kulkemaan vähän turhankin huoletonta polkua sen jälkeen, kun he ottivat pahasti yhteen siskonsa Ilonan kanssa kolmekymmentä vuotta takaperin. Jotain muutosta toivoo myös Jarin vaimo Kaija, joka on kyllästynyt hoitamaan heidän neljää lastansa lähes yksin. Jarin tunnollinen isoveli Markku hoitaa vanhaa äitiä omien kiireidensä keskeltä ja kustantaa Jarin leppoisaa elämäntyyliä. Ilona kulkee maailmalla teillä tuntemattomilla pitämättä mitään yhteyttä veljiinsä.

Voiko kolmenkymmenen vuoden jälkeen soittaa ja korjata rikkoutuneet välit? Kuin ihmeen kaupalla veljet saavat mahdollisuuden korjata välit siskoonsa- menneisyydessä! Tai siis nykyhetkessä – menneisyydessä! Siis hä? Pääsemme Menneisyyden haamuhommat -musikaalissa aikamatkalle aina toiselle vuosisadalle asti!

Eräänä päivänä Jari ja Markku tajuavat siirtyneensä vuoteen -94 juuri riidan jälkeiseen hetkeen, jolloin välit Ilonaan rikkoutuivat. Kuinka pyytää anteeksi, kun vastassa on edelleen maailman ärsyttävin teini-ikäinen pikkusisko? Kartuttaako kolmenkymmenen vuoden ikälisä tunnetaitoja? Saavatko veljet muutettua asioita onnelliseen suuntaan menneisyydessä ja välttämään lopullisen välirikon? Ja onnistuuko Jari siinä samassa pelastamaan avioliittonsa? Tai siis edes tutustumaan tulevaan vaimoonsa!? Ja mitä käy ihanille lapsille tulevaisuudessa jos Jari ja Kaija eivät kohtaakaan ajoissa kallioilla kohtalon muokkaamalla hetkellä.
Jari: “Multa menee mun elämäni muija sivusuun!”

Menneisyyden haamuhommat -musikaali Oitin Juhlatalolla (Urheilutie 10). Ensi-ilta la 13.1.2024. Muut esitykset 14.1.–28.1.2024. Lippuvaraukset: 040 365 2805, Liput: 20e/17e/14e. Lisää tietoa Facebook/Hausjärven nuorten musikaali, Instagram @nuortenmusikaalit ja Tiktok @nuortenmusikaalit_